Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Rabu, 23 Februari 2011

KREATIF : Apa dia Kreatif & Inovasi?

Menurut sumber wikipedia.. Kreatif merupakan proses membabitkan jumpaan idea atau konsep baru, atau kaitan baru antara konsep atau idea sedia ada, didorong oleh proses sama ada sedar atau luar sedar.
Manakala perbezaan antara kreatif dan inovasi adalah :
Kreatif biasanya digunakan bagi merujuk kepada tindakan menghasilkan idea baru, pendekatan atau tindakan, sementara inovasi merupakan proses menghasilkan dan menggunakan kreatif sebegitu dalam bentuk tertentu.
Dalam konteks organisasi, istilah inovasi sering kali digunakan bagi merujuk keseluruhan proses di mana organisasi menghasilkan idea kreatif baru dan menukarkannya menjadi barangan, perkhidmatan, dan amalan perniagaan yang berlainan, berguna dan memiliki daya komesial, sementara istilah krestif dikhususkan bagi kegunaan khusus dalam proses penghasilan idea berlainan oleh individual atau kumpulan, sebagai langkah perlu dalam proses inovasi. Sungguhpun kedua perkataan adalah berlainan, ia adalah seiring. Untuk berinovasi, pekerja perlu menjadi kreatif untuk kekal bersaing..
Nak senang faham...kreatif berasal dari perkataan Create = Cipta...so dia adalah benda baru, manakala Inovasi adalah penambahbaikan idea kreatif tersebut,...betul ke?...kalau salah 'tafsiran' saya ini tolong bagitahu ye...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...