Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Rabu, 12 Ogos 2015

5S: Taklimat EKSA @ Penjara Tapah

Pintu Utama Penjara Tapah, Perak
11 Ogos 2015 yang lalu, pihak Penjara Tapah Perak telah menganjurkan Taklimat Pengenalan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA) kepada hampir 30 orang pegawai dan kakitangannya. Jabatan ini dibawah Kementeria Dalam Negeri telah memperolehi pensijilan Amalan 5S MPC sejak beberapa tahun yang lalu. Dan kini beralih kepada EKSA dan taklimat di sampaikan oleh Juara EKSA MAMPU.
Taklimat Pengenalan EKSA di sampaikan oleh Juara EKSA MAMPU
Antara pegawai/Kakitangan Penjara Tapah yang hadir taklimat
Sasaran Jabatan Penjara Tapah ini untuk memperolehi pensijilan EKSA adalah diakhir tahun 2015. Komitmen dan semangat pegawai/kakitangan dalam usaha mencapai pensijilan adalah tinggi.
Bunting EKSA di Pejabat Pentadbiran Penjara Tapah
Sudut 5S - semasa Amalan 5S MPC
Antara bahan jualan yang dihasilkan oleh banduan
Semoga agensi ini terus memantapkan usaha ke arah pensijilan EKSA dan selamat maju jaya..

Selanjutnya...

Isnin, 10 Ogos 2015

5S SELEPAS RAYA!!!


Raya...raya..raya... sebelum raya macam-macam kita rancang... selepas raya apa citer?...hihihihi. Jom kita singkap 5S SELEPAS RAYA!!...

  1. S1 : SENGKEK > Masa ini lah yang mencabar hidup kita, bab kewangan. Sebelum raya beli macam-macam tak ingat dunia. Selepas raya, sendiri mahu ingat le.. Sengkek, poket kosong. Habis duit dibelanja. Gaji lambat lagi pulak tu...huhuhu
  2. S2 : SERDAK > Semasa hari Raya, kuih-muih raya ni tak pandang pun. Setakat tepung yang diwarna-warnikan. Tetapi selepas raya, masa ini le kita mencari bekas-bekas kuih raya. Yang tinggal serdak kuih. Serdak pun serdak le, boleh alas perut...
  3. S3 : SERBU > Seudah menjadi kelaziman, tradisi Rumah Terbuka Raya (Open House) akan dibuat oleh mereka ynag berhajat. Oleh itu, kita yang dijemput ni, apalagi serbu le. Dah siap awal-awal jadual rumah mana yang nak pergi dulu dan sebaliknya..
  4. S4 : SENDAT > Yang ini memang tidak boleh di elak. Selepas raya, sendat le semua pakaian. Bukan sebab seluar atau baju yang mengecil. tetapi perut yang memboyot atau membuncit...hihihihi
  5. S5 : SOROK > Akibat dari belanja tidak ingat, boros dan main beli sahaja, operasi menyorok dijalankan. Takut orang datang kutip hutang. Atau sorok takut orang datang nak raya...lariii
Hihihihi, 5S Selepas Raya ini, sekadar renungan sahaja, mungkin kena atas hidung sendiri atau tidak. Tetapi yang penting jika kita amalkan perbelanjaan berhemah dan kawal nafsu.. InsyaAllah semua terkawal..
OK Selamat Selepas raya...0-0

Selanjutnya...

Jumaat, 7 Ogos 2015

5S: Panduan Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)

Panduan Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA) akhirnya telah dikeluarkan oleh pihak urus setia MAMPU pada akhir Jun 2015 yang lalu. Ia boleh dimuat turun di link berkenaan : http://www.mampu.gov.my/penerbitan-mampu atau butiran mengenai EKSA di  http://www.mampu.gov.my/eksa.

Berikut sercara ringkas isi kandungan dalam buku panduan EKSA berkenaan:
Penjenamaan semula Amalan 5S Sektor Awam kepada EKSA serta objektifnya
Menghuraikan 5 elemen baharu yang dilaksankan dalam EKSA berbanding Amalan 5S Sektor Awam. 5 elemen berkenaan adalah Imej Korporat, Kreativiti, Amalan Hijau, Persekitaran Kondusif dan Kepelbagaian Agensi.
Bab 4 : Akan menerangkan secara ringkas Pelaksanaan EKSA dari proses mewujudkan Jawatankuasa hinggalah pelancaran EKSA di agensi/jabatan berkenaan.
Bab 5 : Mengenai proses pengauditan EKSA (Model A & Model B). Berikut contoh Lampiran Komponen Penilaian EKSA

Panduaan Pelaksanaan ini mengandungi 138 muka surat . Lampiran Komponen Penilaian/Audit EKSA yang merangkumi sebahagian besar buku panduan ini (dari muka surat 32-138). 

Nota : Jika tidak dapat muat turun Panduan ini melalui link MAMPU, boleh diemelkan kepada ksukses5s@gmail.com

Selanjutnya...

Selasa, 14 Julai 2015

SALAM AIDILFITRI 1436H

Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini (2015/1436H), maaf di atas segala silap salah, tersalah info, tersilap maklumat, terkomen lebih, ter ter ter ter dan ter lagi.
Maaf zahir batin, semoga sukses selalu..sihat sentiasa..
(raya kali ini jgn banyak sangat nak bermedia sosial, ziarah saudara mara juga, tapi jangan layan handphone)...hihihi
Wifi ada tak?

Selanjutnya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...