Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Selasa, 15 Januari 2013

KREATIF - Krisis Air - Reka Rim Basikal Untuk Angkut Air

Masalah bekalan air terputus di Lembah Kelang, sejak 2-3 minggu lalu amat mendukacitakan. Kesian kat diorang yang takde air.. bayangkan macam mana nak uruskan keperluan harian.. terutamanya urusan nak pergi sekolah, kedai makan terpaksa tutup.. keselesaan tiada amat-amat 'berat'.. kalau takde eletrik masih boleh 'terima' lagi.. kesian dan simpati kepada mereka-mereka ini.. dengar cerita bulan Februari 2013 (Tahun Baru Cina) baru perkara ini 'selesai'.....

Sumber : BHarian 10 Januari 2013
Apa-apa pun K' nak kongsi kreativiti mereka yang duduk kat rumah pangsa/flat/rumah tinggi.. nak ambil air ulang alik naik lif atau tangga.. amat membebankan.. Disini lah timbul idea dan kreatif mereka mencipta dan mengguna bahan terpakai untuk buat 'roda' penarik air dari tingkat bawah.. dengan menggunakan rim basikal dan tali, tercipta lah alat untuk mengangkut air dengan tarik air dari bawah rumah..tak payah naik-turun tangga.. mantap!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...