Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Sabtu, 23 Julai 2011

5S - Label Penunjuk Arah/Bilik

Dalam amalan 5S, antara lima fokus pelaksanaan amalan 5S/QE ini adalah KEMUDAKESANAN (Konsep 5K), oleh itu dalam kita hendak menghasilkan label atau penunjuk bilik / arah perlulah direkacipta/design dengan amat ringkas, mudah difahami, kemas dan jelas. Kebiasaannya label / tanda nama bilik seperti Tandas, Bilik Mesyuarat, Pantry, Dewan dan lain-lain kita akan letakkan didepan pintu sahaja.. bagi tujuan untuk memudahkesan bilik tersebut, salah satu idea pemasangan label arah bilik adalah dengan meletakkannya di sisi bilik berkenaan (rujuk rajah). Untuk memantapkan lagi kaedah pemasangan label, adalah disyorkan buat seperti kaedah berikut :
Label K02 (Penunjuk Arah Bilik) boleh diperolehi dari KyRe@tiF
KyRe@tiF ada menghasilkan poroduk 5S bagi lebel Arah Billik (Kod K02) dalam format word utk dikongi bersama (sila emel jika berminat). Dan jika kita tinjau dimana-mana, tempat seperti klinik, hotel dan sebagainya banyak kaedah pemasangan label dibuat 'sisi' seperti berikut. Ini akan memudah kesan kerana dari jauh kita dah tahu 'tujuan' bilik berkenaan tanpa meninjau dari depan bilik. Jom lihat antara pemasangan label tanda nama berikut:
Label ke Surau/Tandas/Bilik Penyusuan Bayi
Label ke Bilik Seminar
Label arah tangga untuk ke Tandas

Label Tandas Lelaki, Perempuan & OKU

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...