Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Khamis, 12 Januari 2012

5S - Pengiktirafan 5S pada Beras!

Baru-baru ini, KyRe@tiF pergi ke gedung belibelah untuk beli barang-barang keperluan rumah. Masa nak beli beras tu, terpandang le satu logo 5S!.. Belek punya belek, terdapat logo atau pengiktirafan Amalan 5S kepada pihak BERNAS (Padiberas Nasional Berhad), pada kampit beras berkenaan. Dalam pemerhatian, hanya jenama FAIZA sahaja yang menampilkan logo 5S ini di kampit beras syarikatnya. Satu strategik yang berkesan, kerana KyRe@tiF terus beli beras berkenaan kerana ada logo 5S..hahahaha. Lepas ni, syarikat beras yang lain pun digalakkan letak logo 5S lee (sebab ia dibawah BERNAS). Ini bermaksud pelaksanaan Amalan 5S/QE yang diiktiraf adalah salah satu standard menunjukkan kualiti sesebuah organisasi. Mungkin selepas ini, KyRe@tiF nak mencadangkan agar MPC mengeluarkan satu logo 5S MPC yang standard untuk membuktikan pengiktirafan amalan berkenaan seperti logo-logo standard kualiti yang biasa kita lihat seperti pengiktirafan ISO, SIRIM mahupun seperti logo HALAL. Apalagi jom makan beras 5S!!
Logo 5S Bernas bersama logo Halal dan ISO 9001
Beras Faiza Emas bersama logo 5S Bernas
Beras Bunga Raya Faiza bersama logo 5S Bernas
Hasil tinjuaan, didapati BERNAS telah memperolehi pengiktirafan Amalan 5S pada tahun 2002 dan keratan berita berkenaan Anugerah 5S di BERNAS terdapat di Laporan Tahunan BERNAS 2002 (boleh merujuk kepada link berkenaan : http://padiberas.listedcompany.com/misc/ar2002.pdf)


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...