Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Isnin, 16 Januari 2012

5S - Apa dia KAIZEN?

KAIZE? apakah ia.. kita selalu dengan perkataan ini dalam melaksanakan Amalan 5S/QE.. tetapi tahukah anda secara ringkas apa yang dimaksudkan dengan Kaizen ini. Ok, kali ini KyRe@tiF nak berkongsi dengan sahabat-sahabat sekalian berkenaan perkara ini hasil sumber-sumber tertentu.
Kaizen merupakan perkataan dari Bahasa Jepun yang membawa maksud 'Penambahbaikan Berterusan'. Iaitu dari dua suku kata KAI (Ubah) dan ZEN (Baik). Selalu kita nyatakan dalam 5S kita perlu Kaizen, iaini jangan asik ditakuk lama sahaja. Contoh, bila dah dapat sijil 5S tahun pertama.. selepas itu Amalan 5S nya semakin berkurangan, bila nak masuk pensijilan ke-2 baru semangat kembali (itu pun sebab nak kekalkan sijil sedia ada).. emmm. kalau macam ni le yang kita amalkan..tiada makna kita dengan program persekitaran berkualiti yang kita war-war kan. Ertikata lain, ada penambahbaikan yang berterusan yang kita laksanakan adalan pelaksanaan 5S kita. Jika dulu 'label' tidak seragam, kini dengan idea baru, kos jimat, nampak menarik dll, maka terhasil 'label' yang seragam dan kemas.

Seterusnya dalam kita meningkatkan produktiviti, ada 2 perkara yang selalu ditekankan iaitu KAIZEN dan INOVASI. 2 Perkara ini membawa maksud yang hampir sama, iaitu 'Penambahbaikan', tetapi ia berbeza.. Apakah perbezaannya? :-
  • KAIZEN : Pendekatan secara perlahan. Ianya merupakan pendekatan penambahbaikan berterusan. Pendekatan ini banyak digunapakai di dalam aktiviti 5S.
  • INOVASI : Pendekatan secara mendadak. Merupakan pendekatan yang agak cepat.
Pendekatan kedua-duanya adalah sebagai panduan yang boleh diikuti. Ianya terpulang kepada organisasi untuk menggunkan cara yang bersesuaian dengan budaya kualiti masing-masing. Secara ringkas, berikut adalah beberapa perbezaan antara KAIZEN dan INOVASI :
Semoga perkongsian ini dapat memberi penjelasan kepada kita apa itu Kaizen (yang selalu kita cakap-cakap, tetapi tidak tahu maksudnya). Oklah, Jom tingkatkan produktiviti dengan amalan Kaizen dan Inovasi.. sukses selalu...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...