Blog Sukses 5S

"Gerbang perkongsian kreativiti & inovasi anda, semoga kita menjadi insan yang berfikiran sukses....senyum, seronok, sejahtera & syukur selalu.."
>>>> Fokus kepada Amalan Persekitaran Berkualiti 5S/QE - Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa Amal.. Jom 5S!! <<<<

Selasa, 20 Mei 2014

5S - Kenapa Perlu 5S & Kenapa Perlu Pensijilan?

Selalu orang tanya buat apa nak buat 5S/QE ni?... kalau tak buat pun, masih boleh berkerja lagi kan?... kenapa nak susah-suah dapat kan Sijil 5S pulak?... aduh macam-macam persoalan yang timbul..
so untuk jawapan adalalah:

Apakah Persekitaran Berkualiti (5S)?
Persekitaran Berkualiti (5S) adalah permulaan kehidupan yang sihat, selesa dan produktif untuk semua orang di tempat kerja. Ini adalah asas kepada peningkatan produktiviti. Apabila dilaksanakan dengan jayanya di sebuah syarikat/ agensi/ jabatan yang mempunyai Persekitaran Berkualiti (5S) akan membawa perubahan yang menakjubkan.
Sebagai contoh, semua barangan yang tidak diperlukan dibuang dari tempat kerja, hanya perlu item terletak berhampiran dengan pengguna, mesin dan peralatan sentiasa bersih dan berkilat.
5S adalah singkatan bagi lima (5) perkataan Jepun iaitu Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke. Daya penggerak untuk Persekitaran Berkualiti (5S) program datang dari modal insan. Dalam hal ini, Shitsuke adalah kritikal kepada kejayaan. Shitsuke adalah untuk melatih orang-orang yang sewajarnya supaya mereka akan mengikut tabiat yang baik.
 
Kenapa Pensijilan Persekitaran Berkualiti (5S)?
Mencapai pensijilan adalah suatu akuan awam komitmen kepada alam sekitar yang berkualiti, tempat kerja yang lebih baik dan peningkatan berterusan untuk memenuhi keperluan pelanggan. Terdapat pelbagai kemungkinan faedah yang berkaitan dengan telah mencapai Persijilan:
  • Peningkatan kecekapan
  • Peningkatan produktiviti
  • Peningkatan penjanaan idea-idea baru
  • Mengurangkan aduan
  • Peningkatan keuntungan
  • Meningkatkan semangat berpasukan
  • Peningkatan prestasi pekerja melalui disiplin semula jadi
  • Imej yang lebih baik menjana lebih banyak perniagaa


Semoga menjawap persoalan berkenaan.........


Sumber : Web MPC - 5S

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...